Kunst (k)linkt renaissancedansen....

Kunst (k)linkt renaissancedansen....Op de dag van het DKO zetten de volwassen leerlingen Algemene Muziekcultuur letterlijk hun beste beentje voor, want in het kader van de module Renaissancedans konden ze kennismaken met de oude dansen uit die tijd. Hiervoor werd Lieven Baert, een gerenommeerde expert uitgenodigd. De oude dansmuziek werd voor de gelegenheid live uitgevoerd door speellieden van eigen huis uit samenspelklassen van Carine Rinkes en Joost Vermeiren. En ook enkele leerlingen uit de afdeling dans en hun docenten Liesje Oversteyns en Luc Morren waren nieuwsgierig hoe het er echt aan toe ging in de renaissance.
Het werd een geslaagd project over de muurtjes heen …

José van Eijck (leerling AMC) geeft een impressie:

Zaterdag 7 maart gaf Lieven Baert een masterclass Renaissancedans. Hij nam ons terug in de tijd en liet ons kennismaken met de typische dansen uit de 15e en 16e eeuw, zoals de gaillarde en de pavane. De dans was toen een onmisbaar deel van de etiquette aan het hof. Door te dansen konden de hovelingen immers aan elkaar laten zien hoe voornaam en beschaafd ze waren.

Na een introductie door Lieven aan de hand van een facsimile van een manuscript, waarin op zwart perkament in goud- of zilverschrift muziek en passen zorgvuldig waren opgetekend (tot en met de reverence), werden we aan het werk gezet. Met gepaste trots vertelde hij nog dat het origineel van dit manuscript zich in Brussel bevindt.
Tijdens de opwarming introduceerde hij al enkele basispassen. Daarna werd begonnen met het echte werk: de gaillarde (een springdans). Grote concentratie vereist (naast goed functionerende knieën en heupen) en met wat oefening begon het waarachtig ergens op te lijken. Goed tellen, met de juiste voet beginnen en allemaal dezelfde kant oplopen, dat hielp. Onder aanmoediging van:”Het is niet erg als je een fout maakt, maar je betaalt wel een vat” en “Niet naar beneden kijken, hoe meer je dat doet, hoe meer voeten je krijgt”, lukte het hem ons, soms onder grote hilariteit, de gaillarde aan te leren. Om wat uit te rusten volgde de pavane (een stapdans), statiger en rustiger en daardoor ook geschikt voor de kneuzen (zoals ik). We eindigden de middag met de counterdance, niet goed voor de heupen maar niet te weerstaan. Na een aangename cooling down konden we ons weer in het nu begeven.

Ik denk dat ik voor iedereen spreek als ik zeg dat het een zeer geslaagde middag is geweest. Dank aan Lieven Baert, die ons met veel humor en nog meer geduld heeft laten kennismaken met deze tijd, en dank aan Rose-Marie Hendrikx om ons dit als module aan te reiken. En niet te vergeten aan de leerlingen dans en samenspel, welke laatsten, ook met eindeloos geduld, deze oude muziek steeds maar herhaalden tot wij het eindelijk onder de knie hadden.

José van Eijck